2 Globetrotters

Reser med barn

Reykjavik – en kort guide till goda matställen och mysiga affärer

22 oktober 2018
Linda

Sista dagen på vår Islands-roadtrip spenderade vi i Reykjavik. Här finns så mycket gott att äta och dricka att vi gärna stannat fler dagar! Dessutom hittade vi en hel del mysiga affärer. I det här inlägget tipsar vi om våra favoriter!

Reykjavik

Frukost

Vi hade bokat ett boende via Airbnb som visade sig vara en enkel lägenhet i en industrilokal och frukosten som ingick var ägg och bacon ur den gemensamma kylen. Inte riktigt vad vi hade hoppats på så vi bestämde oss för att unna oss god frukost på stan istället. Och vi hade tur och hittade två riktigt bra ställen som vi åt på de två morgnar vi var i Reykjavik.

Early in the morning ligger i vinbaren Port9s lokaler och har bara öppet mellan 7 och 10. Men då har de en riktigt fin frukost med bordsservering. I alla frukostmenyer ingår varm dryck, juice, overnight oats, brödkorg och liten fruktsallad. Det du kan välja på i frukostväg är till exempel pannkakor med nutella, avokadotoast, korv med vita bönor och ägg.

Sandholt är ett bageri som är nästan 100 år gammalt. Det har gått i generationer och nu är det fjärde generationen bagare från samma familj som driver det. De serverar frukost varje morgon. Vi var där en lördag i oktober och det var kö till att få en sittplats men det var det värt. Frukosten var god och det fanns mycket att välja på. Jag tog grekisk yoghurt med bär och hemmagjord granola. Dessutom drack jag varm choklad och åt scones med vispad grädde. Magnus åt en rejäl surdegsmacka med ägg och bacon med sallad till. Allt smakade mycket bra och var ändå prisvärt för att vara i Reykjavik.

Fika eller lättare mat

Tyvärr håller du dig nog mätt ganska länge om du väljer att äta på något av frukostställena vi just tipsade om. Tyvärr, säger jag såklart enbart eftersom det finns så mycket att prova i Reykjavik, både inhemsk och internationell mat.

Om du äter en riktigt tidig frukost kanske du kan hinna bli lite lagom hungrig för en crepe framåt lunchtid. Vi älskar söta crepes och provar alltid nya ställen som serverar crepes när vi reser. I Reykjavik sprang vi på creperiet Eldur og is. Här serveras en mängd olika sorters crepes, både söta och matiga. De söta kan du till exempel få med glass, bär, nutella, frukt, grädde, nötter eller chokladsås. Det finns många olika sorters glass att välja på om du hellre vill äta det liksom många olika sorters varm choklad som jag var sugen på att prova men kände att det skulle bli sött nog med crepes. Islänningarna är ju galna i lakrits och mycket riktigt fanns det en varm choklad, med smak av lakrits.

Ett litet bageri som du känner doften av långt upp på gatan är Braud & Co. Här finns inga sittplatser men du kan få med dig de ljuvligaste varma bröd eller bullar i en brun pappåse. De äts med fördel direkt utanför på trottoaren, eller sparas till flygresan hem. Vi provade en kanelbulle och en bulle med lakrits och blåbär.

Vi tog en sen lunch eller kanske tidig middag på Reykjavik chips, en restaurang som bara serverar pommes med olika såser. Här finns sittplatser och fräscha toaletter. Pommesen var riktigt krispiga och goda och med chivesåsen till blev de perfekta! Vi delade på en mediumportion men hade absolut kunnat äta upp familjeportionen, speciellt om vi varit hungriga.

Första kvällen när vi kom fram till Reykjavik tog vi oss en titt på Hallgrimmskirkja. Det regnade så smått och vi satte oss därför på Kaffi Loki som ligger med utsikt över kyrkan. Här serveras enklare rätter som till exempel köttsoppa och fisk men också pannkakor med skyr eller sylt och grädde. Vi delade på några olika pannkakor och även deras specialitet som är rågbrödsglass – en glass med rivet rågbröd i som serveras med vispad grädde och kolasås på toppen. Kul kombination! Deras varma choklad var riktigt god med äkta smält choklad i och med vispgrädde på. Hade vi varit modigare hade vi kanske provat deras fermenterade haj, hákarl, med brennivin till istället men så blev det inte den här gången.

Mysiga affärer

I Reykjavik finns mängder med matställen och turistshoppar. Men det finns också små guldkorn med äkta hantverk och snygg inredning. Här är våra shoppingfavoriter.

Geysir heima är ytterligare en inredningsaffär som är riktigt snyggt inredd. De hade många gamla detaljer från en skolgymnastiksal blandade med det de själva sålde. De har mest designprylar och i källaren finns ett konstgalleri. Även om du inte köper något blir du inspirerad till att själv leta reda på några plintar och romerska ringar från någon övergiven gymnastiksal att dekorera med hemma.

Kaolin keramik galleri Ett litet galleri där 8 keramiker säljer sina grejer. Det fanns många fina saker i helt olika stilar, en del var inspirerade av den isländska naturen. Vi köpte en vas men kunde köpt mycket mer.

Mal og menning är en bokhandel i två våningar som har ett okej utbud av engelska böcker och även spel och småsaker. Dessutom ligger det ett café på övervåningen.

Vinberid är en godisaffär med många specialiteter från Island. Perfekt ställe att handla lite godis till grannen som vattnat blommorna eller barnen som stannat hemma.

My concept store är en snyggt inredd inredningsaffär med en del fina prylar med restema. De säljer också hudvård och större saker som högtalare och vinylspelare. Dyr, men kul att titta in i och få inspiration.

Hrim Hönnanarhus är en designbutik med nordiska märken. Till exempel Arne Jakobsen och L:a Bruket men också prints och andra prylar.

Rammagerdin säljer isländskt hantverk blandat med lite souvenirer från Island. Fina stickade tröjor och mössor. Behöver du en stickad mössa med vikingahorn på till ett litet barn så hittar du också det här.