2 Globetrotters

Vår road trip på Island – Island runt på en vecka

4 februari 2019
Linda

Det här inlägget innehåller allt du behöver veta för att köra runt hela Island på 6-7 dagar. Om du tycker att det är svårt att planera själv eller bara har ont om tid kan du följa vår planering rakt av med allt från var vi åt, bodde och gjorde, till vilka stopp vid olika sevärdheter och naturupplevelser vi hade på vår road trip. Du kan också se inlägget som inspiration om du planerar en egen resa till Island.

Vi hade en vecka på oss när vi besökte Island. Innan resan funderade vi mycket på om vi skulle bo i Reykjavik och göra dagsutflykter eller om vi skulle köra hela Ring road runt ön. Det är givetvis inte optimalt att bara ha en vecka på sig att köra runt hela landet men eftersom det var all tid vi kunde vara borta den här gången så bestämde vi oss för att testa att runda ön. Hade vi haft barnen med oss hade vi valt ett annat upplägg eftersom det blir långa dagar i bilen vissa dagar. Men vi älskar att road trippa så för oss var det inga problem.

Dag 1 Köpenhamn – Reykjavik

Vi landade på Keflavik sent på kvällen, hämtade ut en hyrbil från Avis och åkte direkt till vårt förbokade Airbnb och sov. Det låg bara någon kvart från flygplatsen och det kan vara lagom att bara köra en kort bit om du som vi, anländer sent så du är uppvilad inför de fullspäckade dagarna du har framför dig!

Boendet var inget att direkt rekommendera men det är däremot Airbnb. Har du inte full koll på hur det funkar så kan du läsa mer här.

Dag 2 Reykjavik – Hvolsvöllur

Den här dagen körde vi 25 mil. Vi startade med frukost på Jon Kökulist Bakery som låg ganska nära flygplatsen och vårt Airbnb. I närheten låg också Kronan där vi provianterade lite. Vi köpte med oss nötter, skyr, dricka, tepåsar, frukt, bär och såklart isländsk lakrits. Ett bra sätt att hålla kostnaderna nere är att bara äta ett lagat mål mat om dagen och vi åt ofta skyr med nötter och bär till frukost eller lunch. Vi valde att avsluta veckan med en dag i Reykjavik så därför körde vi bara förbi staden den här dagen. Vi körde istället mot Golden circle. Vill du läsa mer utförligt om Golden circle så har vi skrivit om det här.

Thingvellir

Den första platsen vi stannade vid var Thingvellir där islänningarna hade sitt första ting för över tusen år sedan. Området är nu ett världsarv och det finns en liten souvenirbutik som också säljer glass, lite färdiga sallader och soppa vid parkeringen. I Thingvellir spelades delar av filmen Bröderna Lejonhjärta in.

Geysir

Efter att ha spenderat någon timme vid Thingvellir körde vi vidare mot Haukadalur och området där som bjuder på ett helt annat typ av landskap. Här ryker det ur jorden av termal aktivitet. Det är framför allt två gejsrar som är värda att nämna. Stori Geysir var den första gejser i världen som upptäcktes och det är den som lånat ut sitt namn till andra gejsrar. Strokkur är en annan gejser som är riktigt sevärd eftersom den får utbrott så ofta. Det räcker med att stå och vänta några minuter så får man se en hög vattenstråle skjuta upp ur marken.

Innan vi åkte härifrån passade vi på att äta Skyr och värma oss med te i bilen. Det finns även en souvenirbutik och restaurang här men som vanligt är det höga priser som gäller. Att besöka gejsrarna kostar dock ingenting.

Gullfoss

Det tredje stoppet i Golden circle är vattenfallet Gullfoss som betyder Guldfallet. På Island finns många vattenfall och det här är ett av de som är mest värda ett besök. Vid den här tiden på året så kan det dock vara lite halkigt vid fallen så det gäller att gå försiktigt.

Kvällen avslutades med en hamburgertallrik på Eldsto Art café i Hvolsvöllur. En våning upp från caféet låg rummet vi hyrde för natten. Helt okej boende med delat badrum och gemensamt kök. Frukosten bestod dock av varor i kylskåpet som man själv fick fixa iordning. Eftersom det hörde ihop med ett café hade jag hoppats på lite bättre frukost.

I det gemensamma köket på boendet fanns ett takfönster och plötsligt såg vi hur det lyste grönt på himlen. Filtallrikar lämnades kvar på bordet och vi och ett annat par slängde oss nedför trappan och hoppade in i våra bilar. Det kändes som att byn plötsligt levde upp och många människor stod och spanade mot himlen. Vi körde några kilometer och stannade vid en väg och fotograferade och njöt av färgerna på himlen. Jag tror aldrig jag kommer tröttna på norrsken!

Dag 3

Den här dagen hade vi en lång sträcka att köra och mycket att se så vi gick upp tidigt och gav oss iväg så fort det ljusnade. Totalt blev det 62 mil i bilen. Eftersom frukosten på boendet inte lockade oss nämnvärt hade vi köpt med oss skyr, blåbär och mandlar som vi åt i bilen. Bra sätt att spara tid och pengar också.

Seljalandsfoss

Vårt första stopp blev vid vattenfallet Seljalandsfoss. När vi kom dit var vi nästan ensamma där. Några camper vans med nyvakna människor, som hade övernattat på parkeringen, såg vi dock. Parkeringen kostar 70 kr per dygn men parkeringsvakten kom inte förrän nio när vi nästan var redo att åka därifrån. Egentligen är det förbjudet att övernatta på parkeringar och i naturen sedan några år men vi såg ändå många som gjorde det överallt på Island. Vid niotiden öppnade också en liten souvenirbutik och kaffevagn vid vattenfallet. Själva vattenfallet är högt och det som är speciellt är att du kan promenera bakom vattenfallet. Dock stänker det ganska mycket så räkna med att bli blöt.

Skogafoss

Nästa stopp var Skogafoss vattenfall. Dit hade lite fler turister hunnit och vi fick som så ofta trängas med turistbussar fulla av asiater i färgglada kläder. Vid Skogafoss kan du både besöka toppen och basen av vattenfallet. Det finns en trappa man kan gå i för att komma högst upp. Även här var det blött och halt dock. När jag var på väg fram mot basen av fallet fick jag se en kvinna i vit brudklänning allra längst framme vid vattnet. Jag insåg att det kunde vara ett bra fototillfälle så jag sprang, så gott det gick i leran, fram och knäppte av några bilder innan hon försvann därifrån.

Reynisfjara beach

När vi kände oss nöjda med vattenfall för en stund åkte vi vidare mot Reynisfjara istället. Det är en strand med höga vågor, svart sand och höga raukar i vattnen. Här regnade det lite så vi bestämde oss för att ta en kopp varmt te i restaurangen med panoramafönster mot stranden. Restaurangen hade såklart fin utsikt men även bra toaletter. För icke-gäster fanns också toaletter men på utsidan av huset.

Vattnet på stranden kan vara lömskt eftersom det plötsligt kommer upp långt upp på stranden och är strömt. Det finns varningsskyltar vid parkeringen och flera människor som gått på stranden har drunknat där efter att ha blivit överraskade av en våg.

Hade vi haft mer tid hade vi gärna stannat i Vik och ätit soppa på The soup company som har fått många bra recensioner. Vi ville dock hinna till Diamond beach innan solen gick ner så vi tankade bara i Vik och köpte en pommes i ett gatukök och åt den medan vi körde vidare österut. Det tog ungefär 3 timmar att komma fram till vårt nästa stopp men naturen var väldigt varierad och vi körde förbi många olika slags landskap så det gick ingen nöd på oss.

Diamond beach & Jökulsárlón glaciar lagoon

När vi äntligen kom fram till Jökulsárlón var det precis så coolt som jag hade hoppats på. Det har bildats som en lagun en bit innan havet dit isblock från glaciären kommer när de bryts loss därifrån. Detta gör att lagunen ser olika ut från gång till gång beroende på hur mycket is som har tagit sig loss. När solen skiner i isen som flutit iland på den svarta sanden ser det ut som diamanter och därav namnet Diamond beach.

I lagunen kan man ta en båttur och det önskar jag att vi hade haft tid till eller bokat i förväg. När vi kom dit avgick dagens sista båtar och det såg ut att vara ett väldigt kul sätt att se lagunen på.

Glaciar lagoon Iceland

Det simmade även omkring en hel del sälar bland isen. Hade vi varit där på vintern hade vi absolut tagit en tur in i en isgrotta. Det verkar hur coolt som helst och jag har sett galet fina bilder från såna turer.

Det fanns gott om gratis parkeringsplatser vid både Diamond beach och lagunen och även en liten servering från en husvagn.

Resten av vägen till Egislfjordur, där vi hade bokat in oss på ett guesthouse, fick vi köra i mörker. På vägen stannade vi och åt vårt livs hittills dyraste pizza, en Hawaii för 280 kr. Men det var inget ovanligt pris för att vara Island och pizzorna var goda så vi rekommenderar, trots priset, Ishusid pizzeria.

Till Kaffihusid guesthouse i Egilsfjordur tog det ungefär 3 timmar att köra och vi gjorde inte mycket mer än att ramla ner i sängarna den kvällen. När vi vaknade på morgonen stod färdig frukost i kylen till oss.

Hoppas du har haft nytta av det här inlägget om du själv planerar en road trip på Island. Del 2, som innehåller sista dagarna av resan,  kommer upp inom en vecka så kom gärna tillbaka om du vill läsa om resten av vår road trip! Ett bra sätt att inte missa några inlägg är att följa oss på Facebook, Instagram eller Bloglovin