2 Globetrotters

9 januari 2020
Linda
reseåret 2019

Reseåret 2019 bjöd på en hel del fina upplevelser och fantastisk natur. Årets långresa gick till Sydafrika där vi bilade i tre veckor runt påsk. Men även sommaren spenderades i bil när vi upplevde de vackra norra delarna av vårt eget land samt Norge och Finland.

Pingviner

Årets första månader

De inledande månaderna 2019 var vi mest hemma på helgerna. Men i mars var vi på Mellofinalen på Friends arena och hade riktigt bra platser. Det har blivit en familjetradition att barnen får biljetter till Melodifestivalen i julklapp och det fick de även 2019.

Sydafrika april/maj

Godahoppsudden. Reseåret 2019.

Sen åkte vi på årets långresa, både tidsmässigt och avståndsmässigt, till Sydafrika. Det är en resa vi länge velat göra och nu var det äntligen dags. Vi inledde med en vecka i Kapstaden där vi åt och drack riktigt gott, besökte Taffelberget och lärde oss mer om landets historia och apartheid. Vi besökte också Godahoppsudden och såg vilda strutsar. På Robben Island fick vi se Mandelas cell och även resans första pingviner. När veckan var slut hämtade vi ut en hyrbil och tog oss via Garden route via vindistrikten till Port Elizabeth. Vi sov på ett tåg, klättrade till en grotta som har spelat stor roll för forskningen om människans ursprung och vi såg också några modiga galningar kasta sig 216 meter ner i ett av världens högsta bungy jump på vägen till Port Elizabeth.

muizenberg beach, reseåret 2019.

Därifrån flög vi sedan till Johannesburg och plockade upp en ny hyrbil för att köra mot Krugerparken. Vägen dit bjöd på sånt som vi mer traditionellt förknippar med Afrika och det är stora kontraster mellan kåkstäder och de rika stadsdelarna i landet. Efter ett par dagar i bil kom vi fram till Baobab ridge lodge, vårt boende för tre nätter i Greater Kruger. Vilket ställe! Varje morgon och varje eftermiddag var vi på safari. Däremellan åt vi riktigt fin mat, vilade och badade i poolen som hade utsikt över ett vattenhål. Gissa om det var spännande att se giraffer och vårtsvin från solstolarna! Safarin pratar barnen fortfarande mycket om och var verkligen en av de bästa sakerna vi gjort tillsammans som familj!

Leopard i Sydafrika, reseåret 2019.
Elefant i Krugerparken

På vägen tillbaka till Johannesburg tog vi en annan väg och besökte Blyde river canyon. Vackrare än Grand canyon enligt mig!

blyde river canyon i reseåret 2019.

Försommar

stensjö by 2019

Ett ställe som ligger hela familjen varmt om hjärtat är barnens farmor och farfars torp i de sörmländska skogarna. I maj tillbringade vi en långhelg där och åt middagar i växthuset med utsikt över sjön. Svensk försommaridyll. På vägen hem åkte vi genom charmiga Söderköping och eftersom det var försommar och en sån där kväll som aldrig blev mörk hann vi även med ett stopp i Stensjö by utanför Oskarshamn. Vi besökte också Stockholm en helg för att träffa våra nyfunna vänner från Uppsala.

Nyhavn 2019

I början av juni lämnade vi barnen hos sina kusiner i Skåne och tog in på hotell i Malmö. Vi åkte även över till Köpenhamn och hade välbehövlig tid tillsammans utan barn. Det behövs ju ibland, även om vi älskar våra tjejer.

Sverigesemester

Midsommardans 2019
Abisko 2019

Natten till midsommarafton åkte vi upp till Dalarna för att fira midsommar. Sedan tog vi oss sakta vidare norrut, bland annat med ett besök hos storebror i Skellefteå, för att så småningom möta upp kompisar i Abisko. I Abisko njöt vi av naturen, vandrade och umgicks. Sedan åkte vi vidare till Tromsö, Treriksröset och Kiruna innan våra vänner tog tåget hem och vi fortsatte söderut genom Norge. Totalt blev det drygt tre veckors semester.

storforsen 2019

Ostronloppet i Grebbestad

I september åkte vi till Västkusten med några vänner för att bo i stuga, äta på fina restauranger och springa Ostronloppet. Vi besökte också Fjällbacka och fick till och med se Camilla Läckberg sitta på ett fik där.

Belgrad

Belgrad 2019

Reseåret 2019 avslutades lite spontant med att jag och lillasyster åkte till Belgrad i oktober. Och oj vad den staden levererade! Jag hade hört en del positivt om staden innan och vi älskade Belgrad! Dessutom var resan i sig så härlig. Dagarna inleddes med att vi tog långa sovmorgnar, ja så gott det gick när byggarbetarna började riva huset som låg vägg i vägg med vårt halv sju varje morgon. Vi stannade uppe sent och var ute och njöt i folkvimlet och på hemliga barer. Dessutom hittade vi två serbiska vänner och så åt vi förstås en massa glass.

Reseåret 2019 var ett mycket bra år resemässigt även om det var ett mindre bra år på andra sätt. Men nu blickar vi fram emot 2020 och hoppas det blir ett fantastiskt bra år!