2 Globetrotters

Reser med barn

Käringön – en dag i juni

11 juli 2020
Linda

Har du besökt Käringön? Vi var där en fin dag i juni.

Vår semester hade inte officiellt börjat ännu men vi gjorde det mesta av lediga dagar och långhelger i juni. I slutet av månaden mötte vi upp några vänner på Orust och spenderade tre dagar i omgivningarna där. Den första ön vi besökte var Käringön och det var lätt att ta sig dit från vårt vandrarhem på Orust.

Färjan till Käringön avgår från Tuvesvik som ligger 5 minuter från STFs vandrarhem Toftagården. Överfarten tog cirka 45 minuter och på vägen dit stannade färjan också på Gullholmen. Vi var bland de första att gå ombord så vi satt på soldäck under tak vilket var skönt eftersom det var över 30 grader varmt och strålande sol.

Vi spenderade hela dagen på Käringön och åt och badade oss runt ön. Hamnen på ön kantas av sjöbodar och bryggor fulla av förtöjda båtar. Miljön är väldigt vacker och ser ut precis sådär som jag tänker mig skärgården. På Käringön är biltrafik och cykeltrafik förbjuden men ön är inte speciellt stor så det funkade fint att promenera. Husen på ön är väldigt vackra och vi fick en känsla av att det skulle kosta en hel del att köpa ett sommarhus där. Vi fick höra att politikern Ulf Adelsson och hans fru Lena har hus på ön och för några år sedan köpte de även en sjöbod där för över 7 miljoner. Ulf har tydligen spenderat 78 somrar på ön.

Djur i havet

Nere i hamnen såg vi våra första krabbor till både barnens och vår förtjustning. De gick omkring på botten precis nedanför bryggan och vattnet var klart så det var lätt att se dem. Vi som bor på Ostkusten är inte så bortskämda med spännande varelser i havet men här var vattnet fullt av liv. Vi såg både maneter, krabbor och några ostron.

Barnen ville såklart bada i samma sekund som färjan la till så vi gick bort till närmaste bad som låg ungefär 3 minuters promenad från färjeläget. Där fanns bryggor och en badstege.

Creperiet och mer bad

Ni som följt oss vet att vi gärna äter crepes när tillfälle ges och på Käringön hittade vi Creperiet som tillhör Lotshotellet. De hade fin utsikt på uteserveringen och bra service. Vi provade både deras galetter och deras söta crepes. Även glutenfria kunde ordnas.

När vi tagit igen oss en stund i skuggan ville barnen gärna bada igen så vi promenerade över ön, förbi kyrkan, till ett barnbad där barnen plockade krabbor från botten med håvar. Vattnet var grunt och det fanns sandbotten.

Nakenbad

En liten bit bort ligger två vita badhus som är cirka 100 år gamla. Redan i slutet av 1800-talet blev Käringön känd som badort. Det var flera läkare som började rekommendera kallbad och sol för hälsan. På den här tiden hade kvinnor ofta baddräkter som täckte stor del av kroppen och det fungerade inte. Så det som nu är herrbadet uppfördes 1890 och när blå flagg var hissad kunde herrarna gå dit och bada nakna och när vit flagg hissades var det damernas tur.

Senare byggdes även ett bad för damer. Och det var alltså det jag besökte den här dagen. Jag promenerade bort dit för att få gå i vattnet från en brygga med stege men framför allt för skuggan. När jag kom till det lilla huset var jag helt ensam där. Men efter en stund kom några damer som också ville bada och sola på hällarna. Det var över 30 grader varmt och ute på klipphällarna var det omöjligt att hitta skugga. Så för 20 kr kunde jag använda omklädningsrummet, ta ett svalkande dopp och sedan sitta på en bänk i skuggan och läsa. Det var nog min favoritstund den dagen, även om allt annat också var mysigt.

Medan jag läste i skuggan gick resten av sällskapet bort till trampolinbadet som var mycket populärt hos alla barn, från 7-13 år. De gjorde volter från trampolinen och övade på att dyka.

Middag på Petersons krog

Vi åt middag på Petersons krog. Vi hade inte bokat bord så vi fick sitta utomhus på övervåningen med fantastiskt mysig utsikt. Menyn var begränsad men den räckte fint till oss. Det mesta som serverades var nyfångat i havet men det fanns även en meny för barnen med bland annat köttfärssås och pasta utöver fiskrätter. Utanför fanns en affär där vi köpte håvar och cyklop. Det fanns även en Emma & Malena-affär.

Trots att det började bli sent ville vi hinna med ett sista bad innan resan tillbaka till vårt vandrarhem. Så vi tog dagens sista dopp nedanför krogen och när himlen började färgas rosa tog vi båten över ett lila hav tillbaka till Orust.