2 Globetrotters

Hemsö fästning

5 augusti 2021
Linda

Hemsö fästning ligger på ön Hemsö utanför Härnösand. Vi åkte dit i somras när vi var på road trip vid Höga kusten. Vi tog gratis bilfärja till ön och den tog endast 5 minuter. När vi kom i land sa vår gps att vi kunde ta höger eller vänster, det skulle vara lika långt. Vi tog höger, våra vänner i en annan bil tog vänster. De valde rätt. När vi enligt Google Maps nästan var framme vid fästningen möttes vi av en vägbom och en förbudsskylt så det var bara att åka tillbaka och göra om och rätt. Välj alltså den vänstra vägen från färjeläget.

Framme vid Hemsö fästning

Hemsö fästning ligger 40 meter ner i ett berg och byggdes en gång i tiden för att kunna stå emot en kärnvapenattack. Det var under det kalla krigets dagar, 1953, som man började bygga fästningen och den var i bruk fram till 1992. Den var byggd för att 320 soldater skulle kunna leva och arbeta i berget samtidigt. Ön Hemsö har ett strategiskt läge i Ångermanälven och därför har ön länge varit viktig i Sveriges försvar.

Vi var alla väldigt imponerade över hur välorganiserat ett besök på Hemsö är. Direkt när vi parkerat och gått fram till den lilla guidebyggnaden på området fick vi en plats i en guidegrupp. Vi blev indelade i två olika grupper men både vi och den andra familjen vi reste med fick vara tillsammans i en grupp. Guidningen började med en kort brant promenad uppför berget. Uppe på toppen hade vi fin utsikt över Ångermanälven och naturen omkring. Vi fick också se stora kanoner som kunde skjuta 20 km långt och fick höra om hur otroligt tufft och jobbigt det var att ladda kanonerna i strid. Det låg 89 kustartillerier längs Norrlandskusten en gång i tiden och Hemsö var det största.

Inne i berget

Sedan fick vi gå ner i berget! Några av barnen i sällskapet tyckte det var lite läskigt men det var aldrig trångt eller särskilt mörkt. Nere i berget fanns allt man kan behöva för att klara sig en längre tid. Vi fick se logementen, sambandscentral, stabskorridor, dieseldriven generator, sjukrum, kiosk, eldledningscentral och mycket mer. De värnpliktiga som låg vid Härnösands regemente gjorde 5 av sina månader nere i fästningen. Det var intressant och imponerande att se hur allt fungerade och hur det hade kunnat fungera i skarpt läge.

Vi hade en väldigt engagerad och duktig guide som hela tiden berättade anekdoter och historier om livet på fästningen. Något som både vi vuxna och barnen uppskattade. Barnen fick också vara delaktiga litegrann. De fick sitta vid varsin skärm som säkert varit toppmodern en gång i tiden. Nu hade barnen svårt att se att det ens var en skärm.

Guiden instruerade tjejerna i hur de skulle upptäcka och skjuta ner fientligt flyg. Det är alltid roligt när barnen får vara delaktiga och prova något även under en guidning som inte är specifikt inriktad mot barn. Det uppskattas alltid och är ett smart sätt att få dem att bli engagerade och komma ihåg vad de hört. Vi fick också veta att både Stig Berling och Stig Wennerström, våra mest kända spioner, har delat information om Hemsöns anläggningar till Sovjetunionen.

Guidningen tog cirka 90 minuter men det kändes aldrig långtråkigt att gå där nere i berget och lyssna och vi var förvånade över att tiden gått så fort när det var slut. Guidningen avslutades uppe på berget och där finns en riktigt bra restaurang. Personalen var otroligt trevliga och tillmötesgående och maten var fräsch, god och prisvärd. Dessutom var utsikten riktigt fin.

Nutid

Under kalla kriget fanns många försvarsanläggningar i Sverige men nu är de allra flesta nedlagda och inte i bruk längre. Jag frågade om det fanns någon möjlighet att använda fästningen igen i framtiden men det var den alldeles för omodern för. Som jag skrev tidigare byggdes Hemsö fästning med tanke att den skulle kunna stå emot ett kärnvapenanfall några gånger starkare än bomberna i Hiroshima och Nagasaki men bara några år efter att fästningen byggdes hade kärnvapnen utvecklats och var upp till 1000 gånger kraftigare.

Är du det minsta intresserad av Kalla kriget, militärhistoria, eller bara historia i allmänhet så rekommenderar jag verkligen att du planerar in ett besök på Hemsö. Vi var ett sällskap på 9 personer som var där tillsammans och barnen var mellan 8-13 år och alla gillade besöket och fick ut något av det.

Har du besökt någon annan sevärdhet i Sverige från Kalla krigets dagar? Berätta i kommentarsfältet så blir vi glada!

Du kanske också är intresserad av att läsa om böcker som handlar om att resa i Sverige? Ett inlägg om det hittar du här.